Du kan om du vill

2012-04-28 @ 14:48:00

Jag läste en mycket intressant artikel för ett par dagar sedan. Den handlade i stort sett om hur vi ofta sätter käppar i hjulet för oss själva genom att tänka "jag kan inte", "det är för orealistiskt", "det är för svårt" vilket gör att vi ofta ger upp innan vi ens har börjat - och därmed misslyckas. Hemligheten är att helt enkelt intala sig själv att man faktiskt kan och huvudsakligen försöka. Du kan ju inte bli konstnär om du låter dina målningar samla damm i en byrålåda och väntar på att ödet ska ta hand om resten.

 

Jag har alltid tyckt om att skriva, vilket jag har gjort sedan barnsben. Tråkigt nog har jag aldrig haft mina föräldrars fulla stöd när det gäller mitt skrivande, vilket har varit både jobbigt och svårt. Jag kunde få tio av mina texter publicerade i en tidning utan att de tog sig tiden att läsa en enda. Men huvudsaken är att jag fortsatte kämpa trots det och inte gav upp. Jag lärde mig nämligen någonting väldigt viktigt på vägen, och det är att vi styr vårt eget öde. Du kan inte förlita dig på ödet och hoppas att det ska gå hur bra som helst utan att faktiskt göra någonting själv. Det handlar till största delen om din egen inställning. Är du inställd på att nå ditt slutgiltiga mål och är beredd att kämpa för det, så är chansen betydligt större att du faktiskt kommer att lyckas. Så länge du tror på dig själv så kommer det att gå bra, det kan jag nästan med all säkerhet säga. Och vad händer egentligen om det inte skulle gå som du tänkt dig? Du har ju trots allt gett det ett försök och provat dina vingar.

 

Idag är jag lyckligare än någonsin för att jag valde att gå min egen väg. Jag valde varken den linjen eller inriktningen som mina föräldrar helst av allt skulle vilja se mig gå, utan lyssnade till mitt eget hjärta istället. Ibland måste man helt enkelt våga ta steget utför stupet för att se om vingarna bär. För det är först då du är redo att ta risken och prova dina vingar som du får veta svaret, annars lär du sväva i ovisshet tills den dagen du dör. Frågan är - vill du det?