Dagens diss går till...

2013-12-28 @ 21:26:00
Den värdesatta oskulden. Jag tycker inte att det är särskilt klokt att värdesätta oskulden eller att tala om den som något fint. Det kan verka tröstande för någon som känner sig ensam i oskuldsdjungeln, men då säger man ju också indirekt att det är fult att vara motsatsen till oskuld (varför heter det ens oskuld? vad har man gjort sig skyldig till genom att ligga?).
 
Sedan måste jag få dissa alla killar som värdesätter tjejer som är oskulder. Det får mig att tänka till, för varför existerar en minoritet killar som faktiskt bryr sig så ofantligt mycket om en sådan sak? Jag förstår att man reagerar på om tjejen (eller killen) har legat med 100+, men annars är det väl rätt irrelevant hur många partners man har haft? Gillar du henne så gillar du henne och inte hennes kropp eller fitta (ursäkta ordvalet) och därmed basta. Det spelar ingen roll om hon har legat med fler killar än vad hon kan räkna på en hand eller om hon har legat med noll. Det ska i alla fall inte behöva spela någon roll, men vårt samhälle är rätt skevt... Särskilt när det kommer till samhällets förväntningar och förvrängda krav på oss tjejer, det vet ju alla. Men det är en annan historia.
 
Hur som helst så tycker jag inte om när i synnerhet killar sätter något värde eller "pris" på oskulden, för helt ärligt tror jag bara att det är ytterligare ett sätt för mannen att känna makt över kvinnan. Han "äger" ju på så vis henne och hennes kropp, hon är enbart hans och tillhör ingen annan. Sure bacon om killen själv är oskuld, men det är han ju knappast (okej, kanske en på miljonen). Summan av kardemumman: Sluta kräva något av andra som du själv inte kan leva upp till. Varför ska jag behöva vara oskuld om du har fått ligga hur mycket som helst innan jag kom in i bilden? Heder eller trångsynthet äger inte min kropp, utan det gör jag.
 
Hur tänker ni kring frågan?



#1: Cajsa Lindahl
2013-12-29 @ 00:46:15

oskuld eller inte är något som är privat och det beror helt och hållet på hur man ser på livet och sig själv för den delen.
Själv kommer jag nog vara oskuld ett bra antal år till. Dels för att jag inte kan tillåta någon komma mig nära och dels för att jag inte är trygg i mig själv. när man älskar sig själv, först då kan man låta andra älska en.

Svar: Absolut, det är helt upp till var och en hur man vill göra! Det är din kropp och ingen annans. Så länge man respekterar sina medmänniskor (vare sig de är oskulder eller ej) så tycker jag att det är fint och bra. Kram!
modemix

#2: Elin
2013-12-29 @ 10:38:27

Vid första åtanke kan ju oskuldens värde tolkas som en symbol för självrespekt och att fin kräsenhet - vilket generellt bedöms som positivt. Men, varför gäller det bara den kvinnliga könet?? Som du poängterar, anser jag att värdesättandet av oskulden för kvinnor är en förvriden förväntning som myntats hos deras manliga partners i syfte att få MAKT och äga kvinnan i frågas kropp. Detta tror jag i synnerhet för att dessa förväntningar absolut inte gäller dem, tvärtom!
Detta är enligt mig ett av de mest tunga sociala problemen vi människor har att göra med - ojämställdheten mellan män och kvinnor. Det rör sig om tragisk, skräckinjagande trångsynthet, och jag undrar hur vi kan bli kvitt den?
Fantastiskt inlägg Sheima!!

Svar: Jag tycker inte att det har något med självrespekt att göra så länge man inte gör någonting mot sin vilja (vare sig det handlar om att ha sex eller att avstå från det). Men absolut, du har helt rätt! Ska det gälla inom vissa kulturer så får det väl vara så, men då får det tamejfan gälla båda könen. Kram på dig fina!
modemix

#3: Armina
2014-01-07 @ 12:23:19

Det är så sant det du skriver! Samhället ställer helt orimliga krav på oss tjejer, sjukt orättvist att det inte gäller killar med

#4: Anonym
2014-01-08 @ 01:52:32

Tack tack tack! Vad jag alltid tänkt

#5: Cajsa Lindahl
2014-01-08 @ 20:49:59

ja, håller helt med!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: