Tips på nyttiga mellanmål

2013-01-31 @ 23:35:00
VAD? Skyr är som kesella i konsistensen fast smakar yoghurt. Det görs på skummjölk som filtreras vilket ger en produkt som är hög på naturligt protein och låg på fett. Isländarna äter Skyr med sylt och grädde, tillsammans med gröt eller bara som den är.
 
ANTAL KALORIER: 100 kcal/portion (160 g).
 
HUR? Äts enklast med plastskeden som finns inbyggd i locket.
 
PRIS? 18 kronor/portion (vilket nog är den enda nackdelen, enligt mig).
 
VAD? Arla Köket Kesella kvarg är en slät färskost som görs av skummjölk som ystas med mjölksyrakultur och löpe till en slät ostmassa som sedan smaksätts med grädde. Kvarg kan användas i matlagning, bakning och till desserter.
 
ANTAL KALORIER: 187,5 kcal/förpackning (250 g).
 
HUR? Jag brukar tina frysta hallon i micron och hälla över kvargen. Snabbt och enkelt!
 
PRIS? Kesella, ca 12 kr/förpackning. Frysta hallon, ca 20 kr/förp.
 
 
VAD? Ett ihopplock av saker jag lyckades hitta här hemma. Valnötter, clementiner, banan, russin och björnbär. Antalet kalorier är okänt, men faktum är att t.ex. nötter är fullspäckade med proteiner, fibrer, vitaminer, mineraler, och inte minst - nyttiga fetter. Jag brukar räkna kalorier ibland (för skojsskull), men varierar min "nyttiga" (host) kost med en hel del glass, fika och choklad (som jag inte kan leva utan). Så länge man rör på sig, äter en varierad kost och mår bra på insidan så tycker jag att det är helt okej. 



#1: Elin Kilman
2013-02-01 @ 15:40:34

åh vad hungrig jag blev nu då, haha!

#2: Felicia
2013-02-04 @ 17:49:24

Synd att man inte gillar yogurt :(

#3: arre
2013-02-12 @ 22:38:52

ja brukar ba ta hallon + blåbär, lite turkisk yoghurt och havrgryn över de, fett gott palla betala för sån shiet

#4: Originalet
2013-02-19 @ 16:51:57

Mmmm, så himla gott!!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: