Min syn på religion

2014-07-29 @ 01:06:00
De allra flesta jag känner är antingen neutrala till religion eller avskyr den. Jag finns någonstans mittemellan. Jag är agnostiker, det vill säga att jag varken förnekar eller erkänner Guds existens. Jag vet helt enkelt inte vad jag tror eller om jag tror alls. Men jag vet vart jag står i frågan om religion och det tänkte jag skriva kort om nu.
 
Jag har alltid varit nyfiken på religion och tyckt om att läsa om det i skolan. Inte för att jag är särskilt intresserad av vad religionerna står för i sig (de flesta är ju rätt lika), utan för att jag tycker att det är fascinerande hur man kan viga sitt liv åt sin tro. Tänk bara på hur många som finner tröst i sin religion eller som blir inspirerade till att bättra sig som människor. Det är så jävla ballt.
 
Därför måste jag inleda det här inlägget med att tala om islamofobi. Japp, det är ingen hemlighet att islamofobin är växande och vitt spridd över världen. Muslimer är skäggiga terrorister, har 4 fruar, låser in och våldtar sina fruar samt genomför hedersmord på sina döttrar. Fakta eller fördom? Fördom. Generalisering. Propaganda. "Se upp för avståndet mellan fakta och fördom", som de skrev på tunnelbaneperrongen intill SD:s valaffisch. Var jävligt försiktiga med vad ni väljer att tro och lyssna på. Personligen har jag aldrig förstått hur man kan generalisera en hel folkgrupp, religion eller t.ex. ett kön (förutom i frågan om biologiska skillnader). När jag hör talas om ISIS som vill könsstympa kvinnor mellan 11 och 40-någonting år i Irak vill jag gråta. Inte för att de är dumma i huvudet, utan för att de kallar sig muslimer. När jag ser klipp med män som ryter "Allahu akbar" och därefter kallblodigt avrättar en annan människa vill jag gråta. Inte bara för att de är vidriga jävla svin som jag innerligt hoppas ruttnar i helvetet, utan för att de kallar sig muslimer. Inte för att jag är muslim själv, utan för att jag ser vad det här gör med människor och vilka fördomar det skapar.
 
Tro mig när jag säger att INGEN religion förespråkar våld. INGEN religion förespråkar mord och INGEN Gud skulle förlåta ett mord som begåtts i Guds namn (för visst får man väl inte missbruka Guds namn överhuvudtaget?). Min poäng är att det inte är religionen som gör det här, utan människor. Vidriga jävla människor. Alla religioner förespråkar fred och är till för att vägleda människan. Religionen är till för människan, inte tvärtom. Religionen ska göra gott och varken skapa ondska eller hat, vilket den tyvärr ofta gör. Därför förstår jag på sätt och vis de som säger att religion är det värsta som hänt människan. Jag brukade också tänka så, men nu har jag tänkt om.
 
När jag var i Bosnien bestämde jag mig för att besöka en moské och be för första gången i mitt liv. Inte för att jag på något vis blivit hjärntvättad eller övertalad, utan för att jag helt enkelt är nyfiken och öppensinnad som människa. Jag är nyfiken på vad religion gör med människor bakom stängda dörrar och det jag såg var fantastiskt. Människorna som bad var helt vanliga människor, precis som du och jag. Inga terrorister, inga självmordsbombare. Bara helt vanliga människor. Människor som tycktes vara fyllda med sinnesro efter bönen. Människor som tycktes må BRA av sin religion. Jag är FÖR det. If it makes you happy, do it. If it doesn't, then don't. Svårare än så är det inte om man väl tänker efter.
 
Personligen ser jag upp till troende vare sig de är muslimer, kristna, judar eller buddhister. Jag ser upp till den enorma disciplin dessa människor besitter och som faktiskt krävs för att t.ex. be 5 gånger per dag eller fasta. Vet ni varför man fastar? För att se hur de fattiga har det. Om Islam tvingar människor att fasta? Nej. Om Islam förespråkar fasta? Ja.
Min poäng är att all religion i grund och botten är till för människan och ska göra gott. Att människor använder sig av religion för att utföra brutala handlingar i religionens namn är rentav tragiskt.
 
Problemet med religion, enligt mig, är dels att den är ouppdaterad och dels att den ger utrymme för fria tolkningar. Det är de fria tolkningarna som, tyvärr, väldigt ofta ger upphov till missuppfattningar och problem. Men jag tror så här: Alla får göra som de vill - inget är ett måste inom religion. Vad är det för poäng med att göra saker bara för sakens skull utan att mena dem? Jag kände mig smutsig och lite stressad över att be i en moské där jag inte ens kan säga att jag tror på Guden de ber till, men det spelar ingen roll. Inte så länge man är en god människa - tror jag. Jag tror alltså inte att en slöja gör dig renare eller att fem böner om dagen gör dig lyckligare. Det är helt enkelt individuellt. Jag tycker det är jävligt synd om människorna som hjärntvättas till brutala monster av sin religion, och blir så varm i hjärtat av de som får ut någonting av den.



#1: Delila
2014-08-02 @ 11:24:02

Svaka cast, detta borde komma ut i tidningar! Bästa på länge och jag håller med dig!

Svar: Tusen tack, glad jag blir! Ljubim te.
modemix

#2: Julia
2014-11-04 @ 22:25:15

Fantastiskt bra skrivet!

Svar: Tusen tack, vad glad jag blir!
modemix

#3: Beautybird
2014-11-17 @ 14:37:10

Så oerhört bra skrivet! RIKTIGT BRA!

Svar: TACK!!!
modemix




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: